söndag 10 januari 2010

En berättelse av en anställd på Nereby Skolhem

Det finns fler än jag som reagerar (och skriver). Nedanstående text är författad av Martin Oscarsson. Han jobbade under en kort period som lärare på Nereby Skolhem, som lyder under Statens Institutionsstyrelse . Han reagerade starkt över personalens behandling av ungdomarna. I radio berättar han om sina upplevelser.

Jag håller verkligen med Martin i hans slutord:
"Att döma av olika avslöjanden i radion så uppmärksammas förhållandena inom ungdomsvården idag, och förhoppningsvis kommer dessa brister snart att vara ett minne blott från en tid då ”hårda tag” var lösningen på alla problem."

För visst är väl detta decennium förändringarnas decennium? Tack Martin för att du reagerar och vågar stå upp! Jag vill återigen citera Martin Luther King: "Den stora tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan de goda människornas tystnad" för hur ska en förändring kunna ske om ingen berättar?

"Mina erfarenheter från Nereby skolhem hösten 2005




Vänta till Stellan kommer, då ska dom få se på faan!

Behandlingsassistenten skräder inte orden. Vad han menar ska vi snart bli varse.
Jag hade jobbat på ungdomshemmet som lärare i en vecka. När jag kommer till avdelningen den här morgonen är det närmast kaotiskt. Personalen springer fram och tillbaka som yra höns och de fem grabbarna som hela verksamheten var till för sitter på sina rum. Två av dem får inte lämna sina rum. Anledningen är att det under helgen har framkommit att dessa två har trakasserat en av de andra pojkarna, som för övrigt också är den yngsta. De hade dock vägrat att erkänna tilltaget.
Mobbing är alltid allvarligt, inte minst i en sådan här verksamhet, tänker jag. Men varför denna panik? Varför agerar de så oprofessionellt? Och vad kommer chefen, Stellan alltså, att ta sig till? Tankarna snurrar runt i huvudet på mig.

När Stellan anländer tar det också ”hus i helvete”. Jag ser en av de ”skyldiga” komma i bara kalsongerna bärande på ett täcke. Vad faan är på gång nu, tänker jag. Är de inte riktigt kloka? Han låses in i ett kalt och kyligt rum med en madrass på golvet med endast ett täcke att skyla sig med. Rummet ifråga är det så kallade avskiljningsrummet. Tanken är att han efter några timmar där ska ”mjukas upp” och erkänna. Jag känner en klump i magen som, samtidigt som ilskan växer inombords. Så här får man bara inte göra. Hur kommer den stackars pojken att känna sig?
Och detta rum ska väl inte fungera som någon slags isoleringscell där killarna låses in som straff för olika tilltag. Det måste väl vara till för att hjälpa de intagna, till exempel att lugna ner sig eller nyktra till, och då ska väl personal vara närvarande. Jag får bita mig i tungan för att inte be dem dra åt helvete och gå därifrån.

Lite senare på eftermiddagen är det möte för all personal i matsalen, samtidigt som pojken är inlåst i ett rum i korridoren intill, utan tillsyn. Chefen förklarar att den hårda behandlingen är nödvändig för att sätta stopp för mobbningen. Pojkar som redan blivit alldeles förhärdade av ett tufft liv ska alltså bli ännu hårdare, tänker jag. Det går bara inte ihop. De är ju intagna här för att ändra beteende, för att lära sig att hot, tvång och våld inte håller.
Jag blir alltmer frustrerad över hela situationen, och känner mig medskyldig och till och med skamsen över att vara på ett ställe där man behandlar ungdomar så illa. Det hela blir inte bättre av att höra hur kille ifråga skriker och bankar på dörren.
Efter en stund masar sig en av behandlingsassistenterna iväg för att se vad som står på. Han återvänder tillsammans med den inlåste pojken. Han kommer invirad i täcket och erkänner mobbningen inför all personal. Som om det inte var nog grymt och förnedrande att vara inlåst halvnaken!
Jag bestämmer mig för att aldrig sätta min fot på detta ställe igen. Jag går ned till rektorn och säger rakt ut vad jag tycker. Han håller med och förklarar att chefen på just den här avdelningen är av den gamla stammen. Han berättar också att det har tillsatts en ny chef för institutionen som kommer att förändra både det ena och det andra. Som tur är slutar mitt vikariat dagen efter så jag behöver inte bekymra mig vidare om saken för egen del. Jag fick dock en påminnelse om hur illa det kan vara ställt inom tvångsvården och vilka rötägg som fortfarande får härja fritt. Idag ångrar jag dock att jag inte gick vidare med saken. Men att döma av olika avslöjanden i radion så uppmärksammas förhållandena inom ungdomsvården idag, och förhoppningsvis kommer dessa brister snart att vara ett minne blott från en tid då ”hårda tag” var lösningen på alla problem.

Martin Oscarsson 4 augusti 2009"

57 kommentarer:

  1. Tja det är kul att läsa detta för jag har själv suttit på detta hemmet 1999... Jag är 24 år idag och har även avtjänat två fängelse straff...
    Jag håller helt och fullständigt med att deras behandlings metoder inte var något vidare...
    Som du sa behandlingen är till för att förändra personen ifråga och uppmuntra han eller hon till ett liv utan brott... Det är först nu man börjar fatta vad det skulle innebära... Jag tyckte även dem hade dålig psykolog undersökning där Först nu är jag diagnostiserad adhd ev borderline och ska medicineras för det... Jag vill även tacka Martin Oscarsson för sin insats för landets ungdomar genom att gå ut med sin berättelse ett stort leve Hurra hurra hurra... Från Simon_J_85@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. Hej Martin! Kan berätta för dig att det du beskriver inte förekommer längre. Jag känner igen det du skriver om men det är inget jag kan se idag, tack och lov. Avskiljningar är mycket ovanliga och det krävs väldigt mycket för att det ska ske. Vill vara anonym eftersom jag jobbar på nereby och är övertygad humanist, jag jobbar för ungdomarna inifrån så att säga. Tyvärr tror jag att det kan förekomma som du skriver om men tack och lov inte lika ofta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. avskiljning är tillvardagen på nereby ett tiktigt skit hem. personalen provocerar ungdomarna beter sig hotfullt osv. har vqrit på ett antal olika instutitioner men inget har varit så hårt som nereby där de sitter unga pojkar som knappast gjort sig förtjänta av tvångsvård.instutitioner är som en skola för brott man kommer dit som en färsking och lär sig massa nytt från dom andra ungdomarna. under tiden jag var på trappan så användes isoleringen minst en gång i veckan! har varit på margaretelund och ljungbacken där de sitter äldre hårdare ungdomar. men under min tid där så förekom ingen våld eller tvångs isolering. man gjorde de bästa av dagen och personalen var där för att hjälpa inte stjälpa

      Radera
  3. Hej! Tråkigt att läsa detta, men jag är inte förvånad. Och hej simon. Vi satt tillsammans.

    När vi satt, blev ALLA på avdelningen inlåsta för att någon (troligen personalen) slarvat bort en sked. 4 dagars husarrest blev det.

    Och anonym. Att ni någonsin kommer ändra er där är lika troligt som att det någonsin kommer ändra sig för barnen i afrika.

    Mycket starkt martin. Dem är ordentliga svin som tjänar stora pengar på sin verksamhet.. På att låsa in barn.

    SvaraRadera
  4. Eh.. Det skulle vara rumsarrest. Vi var ju redan inlåsta på avdelningen. xD

    SvaraRadera
  5. tja jag satt på hellen i 8a veckor och de stämmer fan i mig

    SvaraRadera
  6. Då skulle ni ha varit med 1985 då jag hamnade där. Men när jag tänker tillbaks så var det ju kul, men inte just då när man var där. Men jag hoppas att det fungerar bättre idag..

    SvaraRadera
  7. Jag jobbar som lärare just nu på Nereby skolhem på en låst avdelning och jag behöver inte vara anonym. Dessutom är jag också humanist. Det du Martin pratar om existerar inte längre. Och en jävla tur är det, för det hade jag inte klarat av. Visst händer det att personal har misslyckats med att vara helt professionella hela tiden gentemot eleverna, men därifrån till att förnedra och kränka dem är det långt.

    Jag måste säga att under de år som har gått sen du jobbade här har stora omställningar skett och de som jobbar som behandlingsassistenter på min avdelning är där för pojkarnas bästa och de har alla ett stort hjärta.

    Tyvärr är det inte första gången jag hör en historia av din karraktär och jag vet en massa skit som har hänt på detta ställe förr i tiden. Jag poängterar igen att det är mycket som har förändrats och jag känner att jag faktiskt gör ett riktigt bra jobb och vi lyckas med nästan alla pojkar på ett eller annat sätt med skolbiten av behandlingen.

    Skulle det ske något liknande idag som det du berättar skulle de flesta av oss reagera mycket starkt och också agera. Sånt tolereras helt enkelt inte av de som jag jobbar med.

    Mvh
    Johannes Olsson
    (en som älskar att arbeta med dessa pojkar och tycker att vi gör ett bra jobb)

    SvaraRadera
  8. Har med bott där under 2003-2006 och har med upplevt detta, dock så var det mycket posetivt med Nerebyskolhem men de tyckte att bestraffning var en bra behandlingsmetod. Fick även uppleva hur personalen mobbade de inskrivna. Men i slutändan när man åker tillbaka ut till värkligheten tycker man nog att det var värt det.

    SvaraRadera
  9. Hejsan Allihopa. Jag råkade hamna snett på en tråd och vips så hamnade jag här. Trotts allt rätt så lustigt. Jag bodde Här f.om. 2003-10-16-2004-03-04 ca 6 månader. Kan rent ut sagt säga att det var fruktansvärt. Totalt sinnesjukt! Personalen sa att det inte förekom några som helst konstigheter men kan garantera alla som kommer läsa detta inlägg att det fortfarande förekommer saker och ting här. Inlåsta i isoleringscellen blev man ett par gånger, 1 av anledningarna var bär jag ifrågasatte en personal varför vi blev inlåste vid ett tillfälle när en te-sked hade försvunnit. Dom accepterade inte min nonchalanda fråga utan dom kastade mig rakt in i isoleringscellen i 8 timmar. Efter 8 timmar var jag ute i "friheten" igen. Då frågade jag igen om det mystiska försvinnandet utav te-skeden. Det visade sig att den låg i en kaffekopp på chefens kontor. Under den här tiden som jag satt i cell hade jag min kära mor på besök. Hon fick sitta på mitt rum medans jag i cell. När jag väl fick träffa henne igen då var det dags för hemgång. Det blev ingen lång visit.

    Kan även berätta om fler Incidenter där vi blev slagna och bestraffade för märkliga saker. Det är beklagligt att sånna här instutioner fortfarande finns.
    Under min tid jobbade dock 2 st mycket duktiga lärare på skolan. 2 finnar!

    Tack! -Helsingborgare

    SvaraRadera
  10. Hejsan! Jag bodde på den låsta avdelningen december 04- juni 05.. Och under tiden jag bodde där hände det väl ganska ofta att folk åkte in i "isoleringscellen" pga små saker. Och vissa i personalen kunde behandla en som skit (dock inte mig så ofta). Kommer mycket väl ihåg innebandyn? Hoppas någon annan också minns! Det var hemskt vissa dagar då vissa personer jobbade, eftersom det fanns en del som tryckte till ordentligt o sköt väldigt hårda bollar, och jag kan tycka att man som personal inte ska trycka till deras boende.. Helt fel, men samtidigt som det fanns skit till personal så fanns det underbara människor där också!
    Tex de två finska lärarna! O till de övriga i personalen hoppas jag att en del har börjat behandla oss/er på ett respektfullt sätt!

    SvaraRadera
  11. trappan bor
    jag på nu och det e grymt bra!

    SvaraRadera
  12. Tja grabbar!
    Bodde på Hällen -99 var med om att de kastade in en 12-13-åring i isoleringscellen i 12 timmar sen tog honom över tröskeln (pga regler) och sen kastade in honom i 12 timmar till. Samma kille blev örfilad ett par gånger av personalen. Dock förekom inget "riktigt" stryk.
    Tummen ned för den feta "fångdirektören" som såg ut som han gilla opera, ni vet vem jag menar...

    Däåremot måste jag säga att Gläntan var jag hamna sedan va riktigt schysst med bra personal och allt under kontroll.
    Så tummen upp för Glen och gänget!

    SvaraRadera
  13. Glenn Ljunggren menade jag, inte "Glen" :-/

    SvaraRadera
  14. Oj, Nereby... Avdelning Trappan... Gamla minnen.. :P
    Personalen där hatade verkligen mig eftersom jag kom grymt bra överens med avdelningschefen(Stellan) på den tiden. Var mer eller mindre hans lilla springpojke, vilket ledde till att vissa i personalen, i synnerhet en vid namn Roger Larsson tog lagen i egna händer och hotade en och gav mig en rejäl örfil samt började med provocerande gester i den obligatoriska innebandyn, genom att börja smacka till en på benen... Alltså fy fan, man ville verkligen klappa till fanskapet, men personalen där är ju som en arme arbetarmyror - Går du på en, får du flera på dig.

    Någon annan som bodde där(på trappan) runt 97-2000 typ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. hmm ja jag tror det var året jag satt där själv kommer ihåg Stellan och även Roger larsson hade han som kontakt person även en viss Ingemar men kommer inte ihåg efternamnet på denne

      Radera
    2. Heter du Jimmy o e från Borås? :0

      Radera
    3. Kent från Malmö? :)
      För då tror jag vi satt samtidigt.

      Radera
  15. Jag har fått ursäkter av socialen för att dom "felplacerade" mig år 2001.
    Jag har aldrig gjort något kriminellt eller tagit en drog etc.... Mitt problem var att jag hade en bror som var stökig, därav blev socialen inkopplad. Jag fick mitt LVU när jag valde att inte komma hem för att jag tyckte att det var jobbigt hemma! Vilken normalt funtad person väljer då att låsa in ett barn på grunden "farlig för sig själv"

    Jag har nästan högsta betyg gymnasiet igenom och utbildar mig idag till socionom. Det är alltså inte Hällens förtjänst!

    Vad jag var med om på Hällen är något jag fortfarande tänker på varje dag. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag fortfarande tänker på det och blir ledsen.

    Det började med att jag var tvungen, 14 år gammal, att klä av mig framför en MAN och en kvinna för att de skulle se att jag inte hade några droger eller liknande på mig... Räckte det inte med att en kvinna skulle stå och titta på mej? Hur tänker man som personal i detta läget? En 14 årig flicka stor och stormtjuter och skriker att hon inte vill klä av sig. Hon är inte aggressiv eller hotfull, bara förtvivlad och skriker rakt ut medan hon sitter och hukar på golvet. Vilken fjortonårig flicka hade inte reagerat så? Ändå ska hon förnedras så brutalt att hon är tvungen att stå och duscha framför honom. Jag kommer ihåg hur jag tryckte mig mot kaklet för att skylla mig och endast visa min bak...

    De låste SOM VANA och inte "VÄLDIGT SÄLLAN" in barnen i en minimal cell med betongväggar. Oftast med bara en madrass och i underkläder.. EN cell som är så fruktansvärt liten att man mår dåligt av att vara där i ens i 2 minuter med öppen dörr........ Hur stor är cellen eg.? Jag minns den som max 2,5 x 2,5m ?!


    TIDSGRÄNSEN PÅ ATT LÅSA IN HAR JAG GLÖMT MEN DEN ÖVERSTEGS MED RÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅGE!!!!! Barn har sovit i cellen under min tid där! Och som jag förstått det är det inte ok. Barn som jag bodde där med påstod att de varit där inne i 48 timmar?! Om det är sant vet jag inte men en heldag är def. inte ovanligt.

    Jag vet även att en pojke kissade ner hela cellen när han endast fick en mjökkartong att kissa i när han var inlåst.. Nästa pojke skickades in i cellen ett par timmar efter att den andra kommit ut.... I DEN FÖRSTA POJKENS KNAPPT UPPTORKADE KISS..

    Stryk förekommer, förnedring förekommer.... Jag förstår inte hur man tänker?! Är inte målet att göra barnen tryggare och mer stabila? Att få dom att vara redo att gå ut i "den riktiga världen"?
    På Hällen trycker man ner ungdomarna, hackar på dom.

    Jag har kollat upp hur det gått för många av barnen som bodde där, ärligt talat så är det väldigt få som lever ett "bra" liv!

    Det är helt ofattbart att något som Hällen ens existerar under modern tid! Och om någon personal läser detta och som jobbade på "skolhemmet" (som det så fint heter) 2001, vill jag bara fråga hur i helvete du kan gå upp på mogonen och se dig själv i spegeln.

    All personal var inte lika vidriga och utdelade inte örfilar till eleverna, men många i personal "gick i tystnad".

    Jag har inget gott att säga om Hällen! Jag har många gånger tänkt tillbaka och frågat mig själv varför jag inte anmälde eller liknande... KANSKE FÖR ATT JAG VAR 14 ÅR OCH EXTREMT OSÄKER!

    Sen vill jag också tillägga i denna konversation att en lärare på denna låsta avdelning åkte fast för våldtäkt. (Dock inte på sitt arbete).....

    SvaraRadera
  16. Jag antar att du menar isoleringscell? Finns ingen egentligen max tid man kan hålla en där inne, man måste ge personen "luft" en gång var 24:e timma men det räcker med 5 minuter. Idiotiskt, i know.. Va fan hjälper det liksom?

    Bodde som ovan sagt på Trappan men vi hade ett par som kom dit upp efter att ha varit på Hällen och dom berättade en hel del om hur personalen var. B.l.a en Haldor(eller hur man nu stavar hans namn) som var, kort sagt, galen?

    Jag kom också till Nereby, till följd av att inte kommit överens med min egna far och således rymde jag hemifrån efter att han under flera år misshandlat mig. Resultatet blev 2.5 år på Nereby.. Gjorde mig mycket gott... eller hur var det nu..

    Om andra som bott på Nereby(avdelning spelar ingen roll), vill prata lite mer och dela erfarenheter, så hör gärna av er till kuros@live.se

    SvaraRadera
  17. satt på hällen i 3 månader, 7 av 10 av all personal där när jag bodde där va sämst, kaxiga, uppkäftiga, hotade med isoleringen, slog intagna och dom 3 andra va för fega för att säga imot den andra personalen eller att säga något överhuvudtaget.... skamligt att det äns kan va såhär, så samhället kanske kan förstå varför folk blir kriminella, sätter barn på ställen som inte gör något förbättring.

    SvaraRadera
  18. Hej!
    Jobbat på Nereby som lärare till och från och har nog fan aldrig sett så mycket övergrepp. Personalen på vissa boende är omogna och outbildade. Kulturen som sitter i väggarna påminner mer om nordkoreanskt fångläger. Bör även säga att det finns en kraftig schism mellan utbildad och outbildad personal. Vill aldrig mer sätta min fot där och jag hoppas att fler polisanmäler övergreppen på våra SiS instituioner. Problem finns även på Gräskärr i Uddevalla där avdelning Höjden är tar priset i övergrepp....

    SvaraRadera
    Svar
    1. nereby är skit. men ja trivdes riktigt bra på grässkärr.personalen ville ens bästa och man hade saker att göra på dagarna. bygga med fordon eller snickra. väldigt bra personal och bra mat :)

      Radera
    2. När jobbade du där? Har du någon insikt hur det är nu? 2014

      Radera
  19. Min dptter som dog 28 April 2012 i fosterhem för de inte vårdade henne som de skulle. Innan hon hamnade där i det sista fosterhemmet var hon på ett ställe där personal de bar ut henne till något de kallade huset. Där skulle hon sova ensam.Det var inte bara en gång,,,,

    SvaraRadera
  20. Min son bodde på Nereby och han begick suicid där 1 vecka innan sin 16 årsdag.

    SvaraRadera
  21. Nereby!
    90% av dom intagna har invandrarbakrund.
    90% av personalen är nordbor.

    Är du invandrare och ska jobba på Nereby lycka till! Spelar ingen roll hur bra jobb du gör kommer det en svensk så tar han din plats.

    SvaraRadera
  22. Jag jobbade en kort period på Nereby. Och känner tyvärr igen mycket av det som skrivs. Dock tror jag att det var ngr få som bar sig riktigt illa åt. Däribland Haldur. Som var en riktig skitstövvel!! Å jag vet att han blev anmäld. De andra vågade nog tyvärr inte säga ifrån.

    SvaraRadera
  23. jävla skit ställe bodde dära 2008 på avd hellen blev slagen av personal en gång dom va psykopater fan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. på avd hellen jobbade bara psykopater. Jag var dära år 2009 januari! höjde man lite rösten åt personalen då åkte man in på isolering

      Radera
  24. när jag satt dära februari 2008 så var det ett riktigt helvätte personalen va galna så fort vi hade roligt och skrattade lite högt då sa en personal att vi skulle hålla käften och kolla på tv ist . kommer inte ihåg riktigt namnen på en riktigt idiot han haltade när han gick han va cp störd och det va tomas med !!

    SvaraRadera
  25. Jag var också placerad på Nereby > fast då hette det Nereby Pojkhem > Vad skall jag säga > eländes elände räcker inte > Inte när man blivit tagen bakifrån ! Var på Vidkärrs Barnhem innan dess > samma där > Livet gick vidare > men smärtan och förnedringen sitter kvar ! Kämpar idag i föreningen VOBBARNA för RIKTIG förändring !!! Ni hittar oss på FB ! Sköt om er vännerna <3

    SvaraRadera
  26. Jag var på Nereby 1968 till 1970 och det var det jävligaste jag upplevt,för olydighet sattes vi i isolering 1 vecka gjorde du om det blev det 2 veckor osv!!!!!

    SvaraRadera
  27. Mycket av det som skrivits i den här tråden beskriver något som varit men som inte är. Tidigare har det varit som det beskrivits; fysiska övergrepp, pennalism och olika kränkningar. Idag ser det helt annorlunda ut och det är därför jag jobbar kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror dock knappast att du jobbar vid alla 4 avdelningar och således bör du inte uttala dig om de du inte jobbar på - Eller hur? Simple.

      Radera
    2. Jo, jag har arbetat på samtliga avdenlningar. Även om jag inte hade gjort det så är det ett annat arbetsklimat idag än det var tidigare, tro mig :-) Däremot vet jag att det tidigare varit en katastrof. Efter -07 började utrensningarna och idag är det bra, riktigt bra.

      Radera
  28. Jag tror dock knappast att du jobbar vid alla 4 avdelningar och således bör du inte uttala dig om de du inte jobbar på - Eller hur? Simple.

    SvaraRadera
  29. På 40-50-talet var det hårda tag. Då lät man de äldre eleverna "fostra" de nya och de yngre med stryk och mobbing. Personalen fanns i bakgrunden och styrde det hela. Så var det då, i dag är det säkert en ganska skön och trygg tillvaro på ljungbacken. I grunden vill säkert personalen elevernas bästa och de ville de även då.

    SvaraRadera
  30. satt själv på nereby i över ett år 1994 och det var den värsta tiden jag varit med om.
    gick runt konstant med självmordstankar och ångest för att på den tiden så jobbade de flitigt med kollektiv bestraffning.
    3 dagar i rad fick man vara i rummet om man gjort dumt och det var ofta man enligt stellan gjorde dumt...
    hamnade en gång i isoleringen för jag var trött på att tillbringa 3 dagar i veckan i mitt rum utan social kontakt så jag sprack och slog sönder saker i rummet, då blev man isolerad på en annan avdelning och fick en 2liters mjölkpaket att göra sina behov i och musik med ever taube gick i högtalarna i 8h timmar... då jag inte gjorde mina behov i mjölkpaketet och 24h isoleringstid hade gått så frågade personalen mig med ett hånflin om jag var kissenödig... jag svarade: fan kul du tycker detta är och efter mitt toabesök startade 24h av isolering igen då jag tydligen inte var lugn nog... bara för att jag svarade så. ingen filt ingenting.. fick sova på golvet med kalsonger.
    Satt även en kille som hade kraftiga psykotiska episoder som personalen tog lätt på. stackaren skar sig i armarna och mådde riktigt dåligt men tom när jag nämnde det som 14åring så fick jag bara till svar att "det går över, han mår bra om några dagar igen"
    riktigt skitställe som satte djupa sår i mig som tog flera år att läka...

    SvaraRadera
  31. Tragisk läsning!
    Blir väldigt orolig hur våra ungdomar som behöver stöd, blir behandlade! Är det någon som vet hur det är idag 2014 finns det ingen som granskat detta? Finns det inte föräldrar som uppmärksammat detta? Och framför allt personal? Hur klan personalen tillåta detta?

    SvaraRadera
  32. Hej hört mkt dåligt om det där stället:-\ jag och en vän har försöker hitta en gammal kompis som bodde på nereby för många år sen men utan resultat. Finns det någon som bodde där som kan hjälpa mig kanske. Runt 03-05 är lite osäker. Maila gärna på Samirahelsing@Hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad heter denna vän och vad kom han/hon ifrån ?
      Nämn bara förnamn det räcker om det är någon sedan jag bodde där.


      Radera
    2. Mit namn är David. Har fortfarande inte läkt mina sår från dom år jag satt på nereby.

      Radera
  33. Hej! Det är nämligen så att jag är placerad på nereby just nu så jag tänkte berätta för er (mest för dom som bott där tidigare) men även för er övriga som läser. Jag har varit placerad där sedan innan mitten av sommarlovet år 2014 just nu har jag permission från avdelningen så jag kan passa på att skriva detta. Jag blev först placerad på avd Hällen och jag kan berätta att det var nog bland det mest påfrestande både psykiskt och fysiskt delen av mitt liv jag mådde så jävla dåligt under dom månaderna jag bodde där så jag ville rent ut sagt bara dö. Personalen som jobbade/jobbar där vilket nästan alla gör var riktiga svin! Men jag ska inte dra alla över en kant det fanns 3 där som aldrig jag såg gjorde något fysiskt/psykiskt kränkande utöver deras " speciella " befogenheter som det så fint heter, med andra ord göra vad fan dom vill med oss när helst dom kände för det. Så ja det fanns vissa som var hyfsat normala som jag tror nej! Jag vet ville hjälpa sånna som sitter i min situation och det är jag glad & tacksam för det ska dom veta! Men det förändrar inte att man fick praktiskt taget bo inne i isoleringen pga att det " behövdes " som dom sa till cheferna... Vid ett tillfälle inne i isoleringen så hade det gått så långt så när dom utrymde den efter dom kastat in mej och "bestraffat" mej så låg man där på golvet intill väggen och hostade massa blod på både väggarna och golvet samtidigt man hörde den äckliga fuckin' metall dörren slås igen jag ligger där tills man tappar tids uppfattningen helt och försöker som alltid att inte banka huvudet i väggen i väntan på svar om vad klockan är, att det är svin kallt, eller att dom åtminstone ska öppna den lilla luckan på dörren så man kan se lite utav en annan vägg mitt emot så man inte ska bli totalt knäpp. Men som vanligt så får man om man har tur att få någon form av svar möjligtvis en smäll på dörren och ett håll käften! Och som följd ett elakt hån skratt... men oftast så brukar dom bara höja tv:n orkar inte skriva mera om nereby för nu ska jag njuta utav min tillfälliga & inte minst väl förtjänta frihet! Så nu vet ni lite hur det ser ut i någorlunda nutid. Jag hoppas fan för alla framtida snorungar som mej får slippa sån skit som det är på dom flästa instutitionerna i sverige vi är bara barn som gjort fel för fan ingen lär sej något utav att bli bestraffad på det viset! Gillar du inte ungdomar som behöver stöd & akut hjälp så sök för fan inte jobb till ett sådant ställe, det sista VI behöver är ett till jävla mentalt handikappat psykfall som plågar oss. MVH kille - 15 år med GROV AD/HD och en jävla massa aggressionsproblem. PS. .. VÄSTRA är sååå jävla mycket bättre än östra skolan speciellt lärarna. Tillägnat min lärare och mentor Dickran. Och ja nu förtjänar jag ett fett jävla A i matte!!! I'M OUT OF HERE, PEACE OUT FUCKER'z

    SvaraRadera
  34. Hej, mitt namn är Ian och har bott på Nereby i tre år nu och längre blir det antagligen eftersom att man aldrig riktigt vet. Men hur som helst så känner jag igen mig i det jag har läst i kommentaren ovan att man själv har legat och hostat blod i "avskiljningen"! Personalen må vara skit men jag måste säga att vistelsen i sin helhet hjälper dom flesta även om behandlingen och vissa personer inte är det bästa så inser ju dom flesta till slut att man faktiskt inte kan hålla på som dom har gjort på utsidan. Jag själv blev första gången placerad på Nereby för att jag inte trivdes i min skola och därav var utagerande som ett rop på hjälp, men det är tre år sedan och nu sitter jag fortfarande på Nereby eftersom att folket fortfarande inte förstår min problematik, dom tror att det hjälper när dom drar in ens hemvistelser och tror att man ska bli något jävla änglabarn bara för att man ska visa att man har insett att man har gjort fel. Diagnoser har man en del, ADHD, Aotistiskadrag, Trotssyndrom mm, men det är inget jag använder som en ursäkt för att bete mig som ett "dampbarn" som personalen har uttryckt sig, jag säger det jag tycker och är det något jag inte tycker är rätt så visar jag det, har vid flera tillfällen gått emellan fler än 3 personaler mot en oskyldig ungdom då jag tycker inte det är rätt att "visa sin makt" genom att bara för att ha någonting att göra gå och trycka ner någon både psykiskt och fysiskt. Jag har bott på alla avdelningar inklusive MTFC och nu säger dom att i slutet av sommaren kan jag inte bo kvar eftersom att dom inte har några fler behandlingssätt att "erbjuda" vart jag hamnar är det ingen som vet. Men de "bättre" personalen inte jiddrar så är det ganska soft med dom flesta andra ungdomarna. Tack för mig, MVH Ian GAISaren från Götet!! Peace and take care!

    SvaraRadera
  35. Jaaa Då va det Nereby skolhem jag hatar det stället som bara tjänar pengar på att ha ungdomar där utan att hjälpa dom. jag va där från cirka 99 och 3 år framåt.
    Jag kan bara säga att Nereby är skit, mitt liv har påverkats mycket av den tiden jag tvingades spendera där, hela högstadiet var jag där och jag hade endast familjeproblem.

    Det var i Nereby jag börja dricka alkohol och ta droger, innan jag vart tvångs satt där av BOTKYRKA KOMMUN, SOCIAL ARBETARE AGNETA OCH AGNETA som jag avskyr och inte önskar något gott, tänkte jag inte på något som hade med droger eller alkohol.

    Jag har för mig det hette snäckan den avdelningen jag vart tvångsplacerad på och innan hade jag vart på deras utrednings avdelning i cirka 11 veckor innan de bestämde sig för att flytta mig 50 meter därifrån till nästa avdelning, även om jag sa att jag absolut inte ville bo där, att de kunde välja vart som helst utan i Nereby men eftersom BOTKYRKAs SOCIAL ARBETA AGNETA och AGNETA är häxor och inte tyckte om mig så tvinga dom mig att bo på det enda stället jag inte ville vara i alltså Nereby Skolhem avdelning Snäckan.

    Personalen då var lögnare och sa till socialen allt d kunde för att jag skulle tillbringa alla mina ungdoms år där utan att utvecklas.

    Flera incidenter har hänt där då jag var placerad där, som när jag skulle sätta mig en dag på en stol vid matbordet då drog en personal bort stolen men jag såg det så jag skadades inte, men det togs inte allvarligt, det var bara en av många som exempel att personalen gjorde privata saker med företags bilen och att på arbetsdagar och fria dagar så kunde man se personalen komma och låna gräsklippare m.m för att ta hem och använda det hemma.

    Nereby Skolhem borde stängas ner och rivas och bygga nytt och börja hjälpa ungdomar, de borde ha personal som vet mer om det jobbiga livet, inte personal som är GRÖNA när det kommer till det hårda livet.

    Jag känner att Nereby stal 3-4 år av mitt liv för jag har aldrig haft någon användning av det de har "lärt" mig vilket va inget, de har bara gett mig mer hat mot såna SKOLHEM, mitt namn är Ronny Zarate och till alla som bor där nu GÖR REVOLT......

    SvaraRadera
  36. Jag var där 1966-67 ingen trevlig upplevelse för en 16 åring på den tiden.
    Hör av dig om du vill veta mer om den tiden. .mvh jöran rung.
    joran.rung@gmail.com

    SvaraRadera
  37. Hej Jag heter David och Bodde på nereby 91-96
    var av en lång tid på Hällen och sedan Snäckan. Deras metoder va hur kassa som helst Jag blev Misshandlad och mer av Personalen på Både hällen och Snäckan. plus att Nereby har sabbat hela mitt liv genom att behandlat mig så illa så att jag idag är schizofren och har fått andra psykiska men. vilket resulterat till att jag är inskriven på Psyk som jag har varit sedan min tid på Nereby. På Hällen fick vi inte ens ha våra egna kläder och jag satt på isolering en hel del på Hällen och ibland från Snäckan till Hällens isolering. Trappan fanns inte där i början utan dom byggde den när jag satt min sista tid där. Jag är sjukskriven Idag på grund av Nereby har anmält det men inget har hänt. Nereby borde se över sina metoder och låta bli att Misshandla dom som bor där på alla sätt. vill ni veta mer eller om ni kommer ihåg eller känner mig från den tiden.
    emaila gärna mig tjejer som killar. ha det så gott det går alla. m v h David.
    inge.reeccee@gmail.com

    SvaraRadera
  38. Hej. Jag hittade gamla brev från en kille jag var tillsammans med några år på 90-talet (94-97) och började därför googla på Nereby skolhem.
    Om jag minns rätt så har han suttit på de flesta avdelningarna på Nereby, men längst satt han på Trappan.
    Jag minns att jag som flickvän fick bra bemötande av personalen men vet att min kille hade det väldigt jobbigt och rymde flera gånger.
    När han kom ut hade han mycket mardrömmar om Nereby och första gången jag såg honom gråta var när han släppte ut all ångest över allt som hänt på Nereby (och det var ingen kille som hade lätt för att visa sådana känslor).
    Hans kriminella bana fortsatte direkt efter han kom ut och det blev fängelse till slut. Idag har han dock lämnat allt sådant bakom sig =).

    Jag hoppas innerligt att Nereby Skolhem idag har blivit mycket bättre än vad det var på 90-talet.

    SvaraRadera
  39. Hej. och tack för att du kommenterade. Enligt vad jag har hört av dom andra så har det inte ändrats så mycket sedan 90 talet så jag tycker synd om dom som bor där idag. jag har en grupp på facebook som är til för oss som har suttit där och även som personer som känner folk som bott på olika hem såsom Nereby och dom andra. vill du va med i gruppen så sök upp David Inge Jarl på Facebook lägg till mig som vän så lägger jag till dig i gruppen inte så många medlemmar ännu öppnade den idag. m v h David Inge Jarl

    SvaraRadera
  40. När jag var 12 år började det hända jobbiga saker i min familj, vilket ledde till att det uppstod mycket bråk och jag rymde ofta hemifrån, skolkade och struntade i det mesta, även om jag aldrig gjorde något olagligt eller speciellt farligt.

    När jag hade fyllt 13 tröttnade min mamma i princip och socialen kopplades in. Jag placerades på Nereby Skolhem för utredning, avdelning Hällen, och jag blev kvar där i fyra väldigt långa månader.

    När jag först kom dit (jag kördes dit av polis) fick jag följa med personalen in på deras kontor för att skrivas in.

    Jag fick bland annat strippa helt naken framför personal och duscha med dörren öppen. Blev skickad till mitt rum som jag heller inte skulle få lämna det första dygnet, för alla nya behöver "landa".

    Jag hade aldrig varit i närheten av hårda miljöer förut, jag kommer från en mindre ort, från en familj med bra ekonomiska förutsättningar. Jag var tretton år, 2003. Min värld bestod fortfarande av pojkband och hästar.

    Men nu var jag inlåst på mitt rum o ett dygnet, bland ungdomar som jag var nästan yngst bland, och där många av dem hade påbörjat ett kriminellt liv på ett helt annat sätt än mig.

    Jag minns flera incidenter som är anmärkningsvärda. Jag tänkte nämna några.

    När jag fortfarande var ny på hemmet så fick jag för mig att vägra ha på mig de sport-tofflor vi alltid var tvungna att ha på oss om vi var utanför våra egna rum. Jag kände mig allmänt rebellisk och vägrade ta på mig tofflorna trots upprepade tillsägningar, men gav mig när personalen hotade med isolering. Jag var tretton år. Var upprorisk om tofflor. Hotades med (naken) isolering.

    Jag har läst några kommentarer från samma tidsperiod om en försvunnen sked, men jag minns en incident där en gaffel saknades när personalen investerade i köket. Vi alla blev inlåsta i flera timmar tills den kom fram, och den hittades till slut i soporna som personalen själva hade slängt och burit ut.

    Jag kommer ihåg minst ett par tillfällen då en i personalen (minns inte vad han hette, men han hade axellångt blont hår) väckte oss genom att skrika i megafon.

    Vi fick aldrig lämna lokalen förutom den kanske 20 meter långa promenaden till innebandyhallen där vi hade en timmas obligatorisk innebandy daglig. Vägrade man vara med fick man spendera resten av dagen på sitt rum.

    Något annat de gillade att göra var att trycka i oss godis. Vi fick veckopeng och varje helg fick vi beställa godis och liknande. Jag kommer inte ihåg exakt hur mycket pengar vi fick men det var mycket nog att köpa godis för bra mycket mer än en helg. Utöver detta köpte personalen in godis, chips och dricka till avdelningen varje helg, och det räckte inte till åtta unga, utan snarare 30.

    Jag var där på den tiden bär tjejer och killar sätt där tillsammans, fast i olika korridorer kvällstid.
    En korridor hade två rum, och den låg lite separat från de andra.
    De andra korridorerna på 3 rum var, var egentligen en och samma, men den hade delats av på mitten med en glasdörr som inte gick att öppna utan nyckel.
    Tjejerna bodde på ena sidan dörren, killarna på andra.

    Kvällstid låstes vi in i våra respektive korridorer, och då hade vi en stund på oss innan vi måste gå in på våra rum. Den tiden spenderade vi oftast genom att sitta i korridoren och prata med varandra. Det fanns springor runt dörren, så vi kunde prata alla sex.
    Personalen sätt oftast i sitt kontor, där de hade ett fönster de kunde se oss igenom men inte höra vad vi sa.
    Vilket betydde att de "tuffa killarna" hade tid för alla sexuella trakasserier i boken mot oss unga tjejer, som att trycka könet mot rutan i dörren och kalla tjejerna för borde, slynor, fittor och allt annat "tuffa killar" säger till tjejer.
    Detta utan någon som helst kontroll från personalen.

    Det enda riktigt positiva minne jag har av tiden på Hällen var min lärare, Fredrik, från Finland ��.
    Han hade en personlighet som fick oss att känna oss trygga i en miljö där de flesta andra mest skrämde oss, varje gång vi hade lektion med honom.

    SvaraRadera
  41. Mitt namn är David. Jag önskar jag någon gång kunde ta tag i all psykisk misshandel som jag fick utstå av personalen från nereby.

    SvaraRadera
  42. Satt på nereby 89 på hällen i 10mån höjde rymningsfrekvensen med 800% satt även på snäckan typ 6mån fick stryk varje dag enarmad plit som hette dennis var värst även en gris som hette roger obligatorisk dusch morgon middag och kväll. Suttit 27 gånger på kåken efter det plus i princip alla andra ungdomsvårdsanstalter och psyk men nerby var fan värst och jag vill träffa dom asen nu som fuckade upp mitt liv.när jag kom dit hadde jag bara skolkat lite och typ rökt litte brass. Blev fan psykopat efter det för att överleva, först nu när jag snart är 50 arj jag börjat våga känna saker och släppa garden...hämden skall ju serveras sval och allt kommer till pallas.stå på er alla mina vänner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill så gärna veta vad det enarmade dennis svinet heter i efternamn och gärna adress så tar jag gärna en livstids volta och ger tillbaks med ränta och skall njuta varje dag av det

      Radera
  43. Satt på Nereby typ 91-94 Hällen och Snäckan samt en mycket kort runda på Trappan 95 tror jag.

    Skulle Gärna komma i kontakt med andra som satt där då mejla mig gärna.

    pallemalmquist@gmail.com

    SvaraRadera
  44. Jag bodde där under 97-98...
    Förstår inte vad alla har för problem med det stället, Jag tyckte att det var relativt lugnt och skönt där under min tid.
    Vi hade någon Haldor som jobbade där då med som var en störtskön herre.

    SvaraRadera